IMG_5415_web

Binnenvaartreis met de Ms Paradox

Eind augustus heb ik een week mee mogen varen met Fred en Vincent de Boon. Zij hebben de Ms Paradox en staan in Rotterdam en omstreken bekend om hun ‘Feyenoordschip’. Met het meest in het oog springende voorschot waarop het reusachtige Feyenoordlogo is beschilderd varen zij veelal door Nederland, Duitsland en België om de grotere zeehavens te voorzien in achterlandverbindingen.

IMG_5415_web

De reis begint voor mij in de thuishaven van de Paradox, Hardinxveld. De eerste nacht aan boord was even wennen, andere plek, andere geluiden en vooral het feit dat `s ochtends om 3:45 de hoofdmotor gestart werd om tijdig Rotterdam aan te kunnen doen, zorgde ervoor dat ik binnen enkele seconden klaarwakker en rechtop in bed zat.

IMG_5068_web

Onderweg naar Rotterdam komt langzaam de zon op die met ons meegaat naar het ‘Beerkanaal’ om vervolgens aan te meren bij de EMO (Europees Massagoed Overslagbedrijf). Hier aangekomen worden 2000 ton aan kolen geladen voor Duitsland.

Na enkele uren geladen te zijn en de ijkmeester een uiteindelijk gewicht heeft vastgesteld kunnen wij vertrekken in de richting van Duitsland. Terug door het Hartelkanaal en de Oude Maas komen gaan we via Puttershoek, Dordrecht en richting Gorinchem. Ter hoogte van deze plaats passeren we toevallig nog mijn collega`s van de RPA12 die het weekend geassisteerd hadden bij de Amsterdammers tijdens de Sail 2015.

Na een overnachting in de vluchthaven van IJzendoorn gingen we weer vroeg van start in de richting van Nijmegen om bij Lobith de grens naar Duitsland te passeren. We voeren langs steden als Emmerich, Wesel, Duisburg om vervolgens de Rijn te verruilen voor het Rhein-Herne Kanaal. Enkele sluizen en lage bruggen moesten gepasseerd worden om uiteindelijk aan te komen in Wanne-Eickel  (net voorbij Gelsenkirchen)

We waren op tijd voor het lossen van de kolen. Dat kwam goed uit aangezien we enige tijdsdruk hadden. Alleen moest bij het bedrijf waar we de kolen losten helaas de kraan in storing vallen waardoor enige vertraging opgelopen werd. Tegen de avond waren uiteindelijk alle kolen gelost, was het ruim schoongeveegd en konden we nog door de sluis om vervolgens 500 meter verderop bij het volgende bedrijf af te meren voor de volgende lading.

In de stromende regen werden we de volgende dag voorzien van 2000 ton schroot. Maar niet voordat we een zeiltje over het voordek trokken, om schade aan het Feyenoordlogo te voorkomen. Op het einde van de dag wilden ze ons nog voor een paar ton (omgerekend 1 vrachtwagen) laten wachten tot de volgende dag, aangezien het 1600 uur was, Feierabend. Uiteindelijk konden we gewoon weg en gingen we terug richting Nederland. De bestemming van het schroot was Gent, België. Tegen de tijd dat de zon helemaal verdwenen was meerden we aan bij de ‘Schleuse Meidrich’ nabij Duisburg. De volgende dag weer vroeg onderweg om via Nijmegen, Nederland in te varen.

Na een overnachting in de vluchthaven te Haaften zijn we vroeg vertrokken in de richting van Moerdijk om uiteindelijk in Willemstad uit eten te gaan. Na een enorm gezellige avond ben ik `s ochtends na vertrek uit Willemstad in Zeeland van boord gegaan aangezien mijn week er alweer op zat. Een geweldige mooie, leerzame en boeiende ervaring die er voor gezorgd hebben dat ik heel anders naar de binnenvaart ben gaan kijken.

Ik wil Fred en Vincent (en ook Netty en Stefan) enorm bedanken voor deze reis en dat ik een aantal facetten uit de binnenvaartwereld heb mogen meemaken!